Before you go on with the reading,

She's making her own way. With Allah by her side.


If you don't mind, read this blog from the first post. But If you mind, don't basically judge if you don't know what happened before :)

Sincerely,
Mrym.

June 27, 2011

011. To the sister and brother.

Tumblr

The Life and Times of Single Unsingle: When the kisses begun

Assalammualaikum. 

Makin lama, makin berat mahu menulis. Takut ayat sendiri memakan diri. Tapi sebagai self-reminder, saya harus kuat. Ada masa goyah, dunia nampak indah. Ada masa kuat, dunia nampak busuk.

Manusia biasa.

Malas rasanya mahu cakap tentang soal hati yang fragile* sifatnya.
semua orang , sudah sedia maklum bukan?

Ada orang kata saya kakak yang garang. 
Haha.

tergelak kecil.

Sebenarnya bukan garang, tapi sebab saya sayang. Sebab itu sedikit tegas di situ. 

As the time goes by, rasa sayang dan semakin untuk tidak melepaskan adik-adik itu tinggi.
Tinggi.
But i know, to let them go for the sake of ilm' , is not wrong.

Sedangkan ada kisah, si ibu yang punya 3 anak. 
Ketiga-tiga anak dibiarkan ke medan peperangan dan akhirnya kesemua anak perwiranya syahid.
Ibu bersedih, tetapi bukan atas kematian untuk diratapi.
tetapi kerana, tidak punya anak lagi untuk dikorbankan ke Jalan Cinta Hakiki.
besar betul hati dan pengorbanan si ibu.
Yakin.
Yakin, mereka akan ketemu dalam kebahagiaan dan kesenangan syurga.

Kita?

Haih.

I'm not saying anyone else.
I'm saying me.

Benda sedikit pun payah betul nak dikorbankan.

kenapa perlu having doubts in Allah's will?


:'(

refleksi diri sebentar.


tentang adik-adik saya.
Beza dua, beza empat tahun umurnya.

I've been in your age.
I went to all those emotions "boogling" that you are somewhat having now.
si adik perempuan akan ke kolej.
si adik lelaki baru berkenalan dengan dunia asrama.

Rezeki di mana-mana
Pandai pilih kawan.
Itu pesan kak Na...

Alhamdulillah, saya heret si Aishah kesana-kemari sepanjang dia di kampus.
Sengaja.

Biar dia lihat dan kenal sendiri, dengan siapa saya berkawan, ke mana saya pergi, apa saya buat ...
Biar dia sendiri menilai dalam hati dia sendiri.
Atas urusan rakan dan keluarga, memang saya perahsia orangnya.
tetapi atas urusan, keluarga untuk mengenal hidup saya dan orang-orang di dalamnya, saya akan jujur.
Jika tiada kejujuran,
How should they trust me, when i want to do something big in my life kan?

Pegang amanah itu.
InsyaAllah.

Berat.

tapi, itu tanggungjawab...

Adik-adik Kak Na,
jaga diri jaga hati.


Adik-adik Kak Na,
life is more than just a high school certificate.


Adik-adik Kak Na,
pilih kawan yang baik, jika mereka tidak baik, baikkan mereka dengan baiki dirimu sendiri.


Aishah,
dulu masa zaman SIGS, when you enter that school, i was so proud to have you in.
I have a sister.
Bila mana rakan-rakan lain sibuk nak beradik berkakak angkat, i never have the urge to do so.
Mungkin ada yang rapat-rapat. Tetapi, tidak perlu di-declare hubungan itu.
Kerana?

I just have you as my sister, 
adik Kak Na dunia akhirat.
adik Kak Na yang mak lahirkan , dan hari-hari Kak Na tunggu bilalah Aishah nak besar,
sebab nak main Doll sama-sama.
adik Kak Na yang dulu Kak Na pernah tefikir,
"Would Mak's love will be divided when you are born".

Alhamdulillah.
Alhamdulillah.
It is good to have you around. And i do wish to have you as my twin.

Biarlah sampai ke tua,
our dinner time conversation will never be forgotten.


By the way, saya mahu menulis sangat. Tapi saya kira penulisan saya kadang-kadang disalah anggapkan.
Ada yang rasa, tulisan saya ini untuk dirinya, sedangkan tidak sama sekali.
Ada yang rasa, tulisan ini dari budak  baik tanpa dosa, sedangkan berpikul pikul bebanan dosa yang si penulis kendong.

Senang kata, kalau awak rasa, saya tulis untuk awak,
tolong tanya personally.

Kalau awak rasa, sudah cukup baguskah saya dalam menulis tentang hati, tentang agama,
tolong ingatkan saya.


Senang kata, JANGAN PERASAN SEBELUM BERTANYA.

Assalammualaikum.

*mood sedih sikit.

4 comments:

eatyu said...

Ni pasal aku ke? Kahkahkah.

Diana Zainal said...

Abin kt uia ke?

LailaAlfisyahr. said...

haha - perasan betul.

diana - abin masuk kolej mara banting :)

YUNURUL YAHYA said...

pesanan dari akak buat adik ; begitu manis :)