Before you go on with the reading,

She's making her own way. With Allah by her side.


If you don't mind, read this blog from the first post. But If you mind, don't basically judge if you don't know what happened before :)

Sincerely,
Mrym.

October 27, 2011

052. Its not the result that count. Its just more than that ...

Assalammualaikum again.


Bagaimana cinta kita hari ini? Lazat?


Alhamdulillah ada punya masa senggang sedikit sebelum kelas UNGS. Got the chance to curi-curi masa and visit the library dan ke leisure reading section untuk menaip.

Such a Bliss :)

Alhamdulillah, project besar pertama sudah pun dilalui. Madam cakap, concept okay. Alhamdulillah. Tapi, being me, tangan kaku keras, I didn't do much sketches and that is the part where I have to improve more. InsyaAllah, nanti masa portfolio kita touch up lagi the boards okay? :)

Now, the thing that I wanna share is not me having those tasks and bulky baggy eyebags or whatever I am having currently. Nope. Not at all. Because as far as I am concerned, semua orang punya kepayahan sendiri dan ujian sendiri demi meneruskan hidup masing-masing. So, marilah berusaha to complain less. Instead, make the complaints as Muhasabah.
Check balik our "improvements" or "bad habits" or just anything that happened within yourself in a period of time.

NO ONE WILL SPILL IN YOUR FACE AND SAY OUT LOUD HOW BAD YOU ARE. no one! Unless, there's someone yang betul-betul buat gerakan anti-Mkay , baru lah ada rasanya. Or else, kena sedar sendiri.

Part mana yang harus di-upkan. dan part mana yang harus di-slowkan. Its like balancing your routine. Ada masa kejar lah fardhu kifayah, tuntutan kelansungan hidup di dunia. Ada masa kejar dan penuhi semua food for soul. Kesian hati dan semangat kita, yang lemah mengecut, kerana kurangnya kasih cinta pada Ilmu Allah.



Tarbiyyah diri itu bukan semata hanya meng-ekspresskan thru our clothing and fashion style. Na'ah . Na'ah.
Bila diri sudah terdidik sebaiknya, InsyaAllah keinginan untuk mengenal Allah lebih tingga. KIta jadikan dahagakan segala  macam bentuk 'makanan' that leads us to Allah and HIS Rasul(s).
Bila diiri sudah terdidik sebaiknya, campaklah di mana walaupun sendiri walaupun ramai , InsyaAllah, awak sentiasa kuat. Tahap kebergantungan yang hakiki ada di hati, and you? You worry less :)

Kata-kata Kak Min semalam ; "Usrah sebenarnya bermula selepas Tasbih Kafarah dan Surah Al-Asr dibacakan"  (fikir dalam-dalam ye)

Alah-alah. Mkay ni pandai cakap je. Buat tak pandai kan? haha.
Maaf lah. saya pun manusia biasa. Kecik-kecik menapak kadang-kadang tersadung juga. Tapi saya sayang semua orang yang sayang saya, jadi apa salahnya tolong ingat-ingatkan kan?


Dan awak,
bila mana semua orang bertanya tentang keadaan saya dalam Kursus baru,
Elokkah segalanya,
Saya hanya mampu menjawab "Alhamdulillah. The environment is different but Its Fun"

Mula-mula takut jugak nak cakap lebih-lebih tentang kursus baru. Mana taknya, kalau saya riak takbur syok sendiri dengan hidup baru tanpa sedar akan ujian yang akan datang, prestasi dan result saya di akhir semester nanti bukanlah seperti harapan saya, Tak ke saya sendiri gigit jari dan bertubi-tubi menyalah kan diri sendiri?

Yang penting, mula dari awal semester lah kena pasang niat.

Lillahi Ta'ala dan Tawakaltu 'Alallah.

Jadi, nak harung semua onak duri sampai pengsan-pengsan pun, semuanya rasa manis je kan?
Itu lah yang menjadi penguat semangat untuk saya kekal berdiri, despite the thoughts of "Macam manalah result akhir sem nanti ye. Dah tukar course yang kena pada hati pun tak boleh excel ke?"

Alah. Kalau nak ikut fikir cakap orang-orang, sampai ke mati pun saya tak mampu menapak sendiri dengan berlapang dada kan?
I believe, Allah sees the courage and hard work that we put into something regardless the results. Therefore, as long as we are living, lets try to do better each day okay?


Haih. Banyaknya membebel.

Lepas ni, kalau saya cakap "Alhamdulillah" Atau sekadar tersenyum, bila ditanya tentang "pelajaran", faham lah ye. Saya bersyukur sangat dengan apa yang Allah bagi sekarang. People may say I lost things, I rugi tahun and bla bla. But trust me not, those words ain't bring me down. Meh fight.

Apa yang pernah saya belajar, akan saya simpan untuk masa depan. Ilmu, bukanlah sesuatu yang sia-sia.



Pernah saya membetah cakap seseorang sewaktu dia seakan mahu menguji saya tentang Ruginya saya tukar "hidup" saya, dan saya katakan, "Ilmu itu mana ada yang sia-sia. Tak guna sekarang, mana tau guna nanti"...

Terdiam kakak tu. Maaf lah kak, bukan tak hormat. Tapi sekarang saya lebih yakin dengan Allah dari yakin pada manusia. Apa ada dengan kata-kata manusia?

Cheap*

Sayang sayang, nanti kita cerita lagi okay.

Tentang 4 kisah yang saya nak kisahkan adalah tentang, kisah-kisah manusia yang diuji dengan pelbagai ujian , Ujian sakit, Ujian kematian, Ujian sebanyaknya lagi.

Sabar dan syukur lah kalian, Allah mengujimu kerana Kamu mampu to get thru it. Tersenyum lah kalian bila mana diuji, dengan itu tawakalmu akan bertambah-tambah manis lagi :)



InsyaAllah, apa yang saya coretkan akan saya jadikan ingatan buat diri sendiri. Andai ada yang melihat saya cakap tak serupa bikin, tolong tarik tangan saya dan sedarkan kembali. Kita kawan untuk ke syurga kan?

:)




Salam Alaykum.

2 comments:

Aishah Nur Hakim said...

membaca tulisan kamu sering membikin rindu di

:')

LailaAlfisyahr. said...

rindu di?

tulisan picisan kita untuk ingatan kita sendiri juga :')


alahai, lemahnya hatiii saya