Before you go on with the reading,

She's making her own way. With Allah by her side.


If you don't mind, read this blog from the first post. But If you mind, don't basically judge if you don't know what happened before :)

Sincerely,
Mrym.

March 6, 2014

#TeamChampak.


 "Mkay, nak tak kita buat zine? Letak lah apa yang kita dah ada. Kumpulkan. Dengan perempuan perempuan (akhawat) lain" , Kak Alya.

...

Bismillahirrrahmannirrahim.

Kalau diikutkan memang sebenarnyam perancangan kita kita semua kecil belaka. Cuma kumpulkan hasil tulisan bila tiba masa, Kak Alya akan edit semua, Kak Alya print dan photocopy, dah siap semua, mula edar ke serata ceruk dunia.


Allahu.

Reminiscing old time, aku ingat lagi. Saat di minta menghantar bait kata kata,
that time was so busy with studio. And I hit or even terlepas dari tarikh submission hantar karya pada Kak Alya. Konon semangat nak edit di Photoshop bagai. Sebabnya, aku mahu lebihkan gambar. Sebabnya yang menjurus pada itu, sebab aku sangat kematian kata. Kalau nak dikira, waktu itu ada ujian imannya, maka nak menulis cantik cantik pun payah. Aku paling tak gemar menjadi penulis tak jujur katanya. Walaupun memang lah, penulis itu ada pelbagai dunia, ibarat kreativiti di ruang sendiri. Cumanya, bila menulis tentang tuhan dan isi hati begini, I don't prefer to write what I don't feel.

Ini aku, bukan prinsip kau. Maka, hormat ya, sila.

...

Aku ingat lagi juga,

"zine pertama, mestilah pasal mak & bapak"
entahlah, walau pun aku kematian kata kata pada manusia atau apa sebaliknya. Yang ada di akal waktu itu, cuma untuk berkongsi rasa aku tentang mak dan bapak. Aku terlalu rapat dan sayang. Sementara mereka ada, mahu lah kiranya, aku buat sesuatu yang melakarkan tentang mereka. Walau ketika itu, cuma lah zine semata, dan cita cita kami tak lah jauh mana.

Waktu menulis dan merangka kata yang sepah sepah itu, aku tak berperasaan sangat sebenarnya. Tak rasa pun akan ada yang ramai membaca. Sepertinya, menulis di blog kosong ini. Nah begitulah perasaannya. Aku tak fikir pulak, eh apa nanti orang fikir ya.

Selfish writer, am I ?

Nevermind, I have my own reasons for that.

...

Bila semua dah di siap print dan photostat, Kak Alya panggil. Ingat lagi, berlari lari dari studio. Pergi Baiduri tempat fotostat budak KAED, sit somewhere nearby, dan kami mula kan sesi melipat kertas A4 menjadi dua. Mula nampak banyak, tapi akhirnya siap pun. I got a lil' bit excited masa tu, walaupun sebenarnya perasaan masih blur lagi dan tak menjangka lain lain nya.

Edaran dimulakan.

...


Allahu allahu.
Enough for that I shall say.

Cumanya nak kata, peracangan tuhan itu terlalu indah.
Everything seems to be fast. Tup tup dan keluar as buku. YaAllah.

Never in my mind to have those writing to be print up as a book, nicely covered, can be put on the book racks as well.

Aku kira, ini semua sebab doa doa mereka yang baik baik, walhal pada masa itu, aku kira aku lah terpaling futur, tapi digagah gagahkan juga untuk kekal bersama. Aku kira, waktu semakin melemah itu lah yang paling sepatutnya untuk mencari kekuatan bukan?

Jazakumullahukhairan Khatira.

Dari Kak Syida, hinggalah ke semuanya.

Walhal, kami bertiga belas, adalah perempuan perempuan yang bercinta dalam diam sesama sendiri, walau tidak pernah bersua muka.

Ukhuwah fillah is one the most awesomest thing in the world!

Be anonymous and spread love.



...


Because of things like this happened, its like God knocking me up, its like HIM saying,

"Be good to me, for me, I'll do good things for you"

makanya aku kira, aku dah kena buckle up semula, apa saja yang lompong lompng dalam jiwa.
Seriously, being in comfort zone sungguh menguji jiwa raga.

Sabarlah Maryam, bersabarlah dalam kesabaran yang cantik dan dilindungi tuhan. Kau pasti, diganjarkan kasih rahmatNya.


And things related to hearts will be solved immediately InsyaAllah.


...


Jadi lah yang baik baik, pasti tuhan akan sediakan yang baik baik sebagai ganjaran. InsyaAllah.


No comments: