Before you go on with the reading,

She's making her own way. With Allah by her side.


If you don't mind, read this blog from the first post. But If you mind, don't basically judge if you don't know what happened before :)

Sincerely,
Mrym.

February 25, 2014

Empat Perkara Rawak.

Salam Alaykum.



1. What have you been up to?
Untuk aku, masih lagi mencari ruang bernafas dan menyusun atur kan hidup,
to get rid and shut of negative things or people who will bring me down, but to focus more on the bright side of everything. Sungguh, aku lebih menghargai hidup bila begini. 

2. Seperti aku coretkan sedikit di Champak.
Banyak perkara yang kita buat tanpa rela, tapi kadang memang perlu pun.
dan sudah tentunya, banyak perkara lagi, yang kita tak punya jawapan, tapi kita tetap teruskan.

Seperti aku pernah baca, "praying for a better day tomorrow, is a hope"
kerananya kita tak tahu, sama ada, esok ada untuk kita atau tidak. 
Makanya begitulah.

Kita manusia, terlalu kecil kemampuan kita untuk mengawal sesuatu.
Seperti subjek subjek sepeti, ajal maut, rezeki kaya miskin, jodol cepat atau lambat.
Seperti bila orang kata, kenapa kau begini dan tidak begitu. kenapa kau dengan dia? kau pasti akan berjaya?

Entahlah, bolak balik bolak balik, kita semua pun tahu kan,
yang tuhan dah tetap susun aturkan semuakan?
dan kalau ada susuk tubuh yang dulunya kita lihat nakal nakal jahat,
aku tak berani untuk kata, dia masih begitu di takuk lama.

mana lah tahu, di sisi tuhan dia lagi terpaling mulia.
Makanya, hidup lah, bernafas lah dengan tenang. Tuhan pasti ada.

3. Trust Issues.
It is the matter of having your own private circle, for your trusted ones.
dan aku paling mahu tahu,
kau, 
boleh aku percaya hingga ke dasar mana?
Ya?

4. Mak Bapak Abin Umar.
Comel sungguh perbualan di whatsapp.
Bapak memang randomly joker. With his straight face or voice.
Mak seperti dihidupkan semula ke dalam aku. Aku lihat aku seperti mak. 
Abin dengan ceritanya di Bumi Irish. Dia, laju bergerak. walau aku masih bertatih cuma.
Umar, dengan kisah jadual padat di kelas persediaan. Semoga kau menjejak ke Bumi Perancis, wahai sayang.

Sungguh, aku mahu tua bersama mereka.
Hadiah nikmat paling baik dari tuhan, adalah semestinya mahligai intan permata berlian dan air sungai mengalir in his Heaven. Kan.




...


Pelik lah, selalu bila berjalan dari Mahallah ke Kaed,
kepala penuh dengan semua benda nak ditulis.
Bila sedang bersiap, sedang menunggu bas, dan berbagai lain,

punya lah banyak nak ditaip satu satu, cantik cantik.

Tapi bila ada masa,
idea jadi berterabur.

Hai-lah Maryam.


...


and, if I ever be given a chance to fall in love again,
let it be someone who inspire me to do better, to give more, to be nearer to goodness.
as always, the du'a need not to be mention publicly.
it is to be inserted in every prayers.
even if its not meant to be here,
He will always the better plan. Indeed.

Kan?

I learned through time, excessive attachment to Dunya will always lead to biggest disappointment ever.
For that I shall be careful, in everything I love and care about.

Semoga, tuhan sentiasa ingatkan aku tentang itu.

...


Perancangan hidup.
I have to have one.
That is a realistic plan.

Shall we start?

...


"Penulis tidak peduli. Sama ada dibuang atau dijunjung. Karena cinta pada sebaris aksara lebih mahsyur dari segala-galanya. Cinta pada selaras kata yang menjulang Yang Esa ternyata mengatasi apa jua cabaran. Cinta pada setiap siaran idea di akhbar mahupun majalah meletus, lebih dahsyat daripada pandangan seorang wanita. Biar ditinggalkan kekasih dan diperap jauh ke pojok belantara oleh sesiapa sekalipun – cinta itu kekal harum, menggamit nafsu sebagaimana narwastu syurga." -ShahKang.

Salam.


p/s : nak menulis satu penulisan, dan terlalu ingin untuk persembahkan. ah, perempuan berjiwa pentas dan penulisan aku ini. Payah. Harap, batas dipelihara.

No comments: