Before you go on with the reading,

She's making her own way. With Allah by her side.


If you don't mind, read this blog from the first post. But If you mind, don't basically judge if you don't know what happened before :)

Sincerely,
Mrym.

April 30, 2013

.29. Hati, kau di mana?



"Maka carilah hatimu di tiga perkara. Ketika membaca quran. Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak kau temui juga, carilah hatimu ketika duduk bertafakkur mengingati mati. Jika tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah mintakan hati yang baru. 

Kerana hakikatnya pada ketika itu, kau tidak mempunyai hati."

-Imam Ghazali.

Langit Pantai Sepat, Kuantan 27 April 2013


Untuk seorang teman yang suatu ketika dulu aku pernah sangat rapat.
Hingga aku sanggup menjejak kaki ke negeri jelapang padi walau tika itu, 
never mind. need not to be mentioned.


Terima kasih teman, atas kiriman SMS aku kira lewat 3 tahun dahulu.
Isi nya adalah kata kata Imam Al Ghazali.
Mungkin di-forward forward pada ramai.

Tapi entah mengapa,
aku tersentak dengan segala bait ayat itu.


Mungkin, usaha mu yang kecil itu cuma,
mampu menggerak kan hati manusia.
Walau pada saat itu, aku dengan dangkalnya membalas,

"So? kena cari hati baru lah? kena beli? kena bedah? Macam mana?"

straight forward soalan aku,
kerana sungguh aku tidak faham butir bahasa mutiara itu.


Terima kasih tuhan, atas ketuk peringatan itu ke aku.


aku tak kisah kalau orang menghina aku sebagai si perempuan yang hatinya lembut,
mudah terusik, air mata mengalir laju, bergenang selalu.

asalkan, hati aku tidak keras, tidak hitam pekat likat,
dan air mata ego mengeras membatu seperti pernah suatu ketika dulu.


Wallahi. Alhamdulillah.

Tak ingat tarikh. Tapi rindu dua orang ini. Tuhan, bagi depa berdua surga first class tau :D

"Two people who are in love but not married...

...Who push themselves away from each other for the sake of pleasing Allah, and part from the other person...

...will, inshaa Allah, find shade on the Day of Judgement.

True love means that you put Allah first, and save yourself from wrong. That is showing how much you love the person! Where your concern for their hereafter is more important than your current pleasure!"
By Shaykh Daood Butt.

Some sharing on what he said during the "Unlocking Your Heart" talk.

If we know why we do so, we are sure that we love someone for the sake of Allah,
is it okay for us to see them, going astray and leading them to Jahannam instead of Jannah?
Leaving you , means I do care for every inch of your soul.

Only to Allah, the eternal love should be.

Maka ketahuilah, bila aku memilih untuk berlalu, adalah kerana sayang itu adalah terlalu, dan takut jika sayang pada manusia is far greater than my love for God. which is, no WAY!

No comments: